Nowe trasy w Skanii i transgraniczny prom dla rowerzystów
Jedne z najlepszych szklaków pieszych i rowerowych w Szwecji znajdują się w Skanii. W ostatnim czasie region ten wzbogacił się o dwie dodatkowe atrakcje
Foto: Johan Willner/ Imagebank.sweden.se
Od 2015 roku od Helsingborga w Skanii aż do Göteborga prowadzi pierwszy Narodowy Szlak Rowerowy Szwecji „Kattegatt-Route“ – 370 km podzielonych na 8 odcinków, biegnących wzdłuż spektakularnego południowo-zachodniego wybrzeża, z pięknymi, naturalnym piaskowymi plażami, oraz historycznymi zabytkami. Wzdłuż trasy rowerowej jest mnóstwo kafejek i restauracji, wypożyczalnie rowerów, oraz liczne miejsca noclegowe czy to na placu kempingowym, w kwaterze agroturystycznej lub w hotelu.
Nowością jest ponadto Południowo-Wschodni Szlak-Rowerowy „Sydostleden”, biegnący od Simrishamn na południowo-wschodnim wybrzeżu, aż do Växjö. Oznakowany szlak rowerowy o długości 270 km, prawie wolny od ruchu samochodowego, prowadzi wzdłuż atrakcji krajobrazowych takich, jak lśniące jeziora, zasobny w wodę rezerwat biosfery Kristianstad, wybrzeże Åla przy Åhus, czy pachnące sady, pełne drzew jabłoni w Kivik.
Szczególnego rodzaju wrażenia oferuje ponadto ośrodek Kullaguiderna na półwyspie Kulla: począwszy od wypraw, podczas których podziwiać można morświny (Tümmler-Safaris), przez klify przygotowane do skoków i wspinaczek (Cliff-Jumping), aż do niezapomnianych wrażeń na wodnych szlakach, w czasie powierzchniowego nurkowania.
Prom dla rowerzystów połączy Kopenhagę z Malmö
Dania i Szwecja oddają do dyspozycji rowerzystów przygotowane specjalnie dla nich połączenie promowe, umożliwiające przekroczenie na jednośladach granicy morskiej między tymi krajami.
Latem 2017 roku uruchomione zostanie nowe międzynarodowe połączenie promowe między Kopenhagą i Malmö, które umożliwi wygodną przeprawę przez cieśninę Sund jednorazowo 36 pasażerom wraz z ich rowerami. Jest to pierwsze w tym regionie transgraniczne połączenie morskie stworzone specjalnie z myślą o rowerzystach – choć będą mogli skorzystać z niego także podróżni bez rowerów.
Prom kursować będzie między położonym w pobliżu Kopenhagi, miasteczkiem Dragør i Limhamn – zachodnią dzielnicą Malmö.
Po otwarciu w 2000 roku mostu nad cieśniną Sund bezpośrednie połączenia promowe między Malmö i Kopenhagą zostały zlikwidowane. Funkcjonuje co prawda morska przeprawa promowa, jednak wymaga od rowerzystów nieco większego zapasu czasu… i siły w nogach. Aby dostać się na pokład statku pasażerskiego, należy udać się do miasta Helsingør, prawie 50 km na północ od Kopenhagi, a następnie pokonać dystans około 70 km ze szwedzkiego Helsingborga do Malmö. Rowery można także przewozić pociągiem przez tunel i most Öresund (koszt równy jest cenie jednego biletu dla dziecka).
Nowy prom, który umożliwi przedostanie się z Danii do Szwecji miłośnikom poruszania się na jednośladach, to w rzeczywistości przekształcona i przystosowana specjalnie do nowej roli łódź rybacka o nazwie M/S Elefanten, zbudowana w 1940 roku. Trasa promu pokrywa się z przebiegiem mostu Öresund.
Pomysł promu przystosowanego specjalnie do potrzeb rowerzystów nie jest w Skandynawii ideą zupełnie nową. Dla przykładu – w Szwecji takie połączenie dowozi pasażerów z rowerami na popularną wśród turystów wyspę Olandię.
Czy podobał Ci się ten artykuł?
Możesz ten artykuł udostępnić znajomym.